Anna Gavalda – Lyckan är en sällsam fågel

juli 22, 2012 § Lämna en kommentar

Det första jag slås av när jag läser Anna Gavaldas Lyckan är en sällsam fågel är vilken berättarglädje hon visar upp. Gavalda är ingen lyriker som innehar pretentioner om ett utsmyckat språk. Istället visar hon prov på ett personligt och informellt språk som gör att boken känns skriven här och nu och just till mig.

Bokens handling är inledningsvis aningen ostrukturerad. Innan man har sorterat in Gavaldas alla karaktärer, släktskap och inbördes förhållanden är det tungt. För mig tog det nästan halva boken innan jag fastnade ordentligt. När huvudpersonen Charles lämnar metropolen Paris och beger sig ut till landsbygden, där han träffar Kate, tar romanen fart ordentligt. Känslor väcks, både bland bokens karaktärer och hos mig som läsare.

Boken innehåller en stor mängd kärlek. Kärlek till det motsatta könet, kärlek till barn, kärlek till främlingar, ja kort sagt kärlek till det mesta. Men Gavalda har inte enbart skrivit en feel-good roman. Romanen innehåller även avsked från nära och kära. Ja, egentligen är avskedet det centrala i romanen. Det är avskedet som får Charles att hamna på landsbygden, hos Kate. Och hos Kate finner han något han länge velat ha…

Jag hade inte läst något tidigare med Anna Gavalda och jag kommer definitivt inte vänta särskilt länge med att läsa något mer skrivet av denna fransyska. Lyckan är en sällsam fågel gavs ut 2009 och två år tidigare skrev hon Tillsammans är man mindre ensam, den mest kända av hennes romaner.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Anna Gavalda – Lyckan är en sällsam fågelbokplats.

Meta

