Klassiker och debutanter

augusti 1, 2012 § 5 kommentarer

Emma Kreü på LitteraturMagazinet skrev den 27/7-12 en krönika om den inneboende press många (?) sätter på sitt läsande, framförallt under semestern. Jag är böjd att hålla med henne. Dock anser jag att den här pressen att läsa debutanter och rykande färska utgivningar existerar året om. Jag stötte på en karaktär i en bok en gång – kan det ha varit en manlig rumskamrat i En dag av David Nicholls? – som menade att litteratur inte kan anses som ”riktig” förrän författaren har varit död i minst 75 år. Hmm. Det kan kännas tråkigt att aldrig få uppleva Louise Boije af Gennäs trilogi om ett glatt gäng i Stockholm under 2000-talets inledning men ändå känner jag att det ligger någonting i det hela. Det kanske krävs att en bok får ”ligga och dra sig lite”, samla på sig lite myter som varken kan bekräftas eller dementeras och helt enkelt bli mer mystisk för att läsningen ska få en maximal upplevelse. Tänk framförallt Dostojevskij.

Detta skulle kunna utgöra ett ämne för ett par litteraturvetare eller ett par bokentusiaster tillsammans med riktigt starkt kaffe eller riktigt grönt té. Annars fungerar det utmärkt att fundera på egen hand vilken läsning som skänker mest njutning.

Men det har nog inte med utgivningsdatum att göra trots allt…

§ 5 svar till Klassiker och debutanter

  • CaféABC skriver:

    Intressant! Gillar det du skriver om myter som varken kan bekräftas eller dementeras… Ja, det ligger nog något i det, men det ligger nog ännu mer i din sista mening.

  • Emma Kreü skriver:

    Jag håller med dig, det tål definitivt att diskuteras! För mig växer högen året om, men att vissa böcker mår bättre av att vänta ett tag, det är också sant.
    Jag har lite allergi mot böcker som blir alltför hypade och väntar gärna rätt länge, om möjligt, med att läsa dem. Finns storheten kvar efter tio år, ja, då är det en ”riktigt” bra bok! Läste bland annat ”Händelser vid vatten”, ”Underdog” och ”Populärmusik från Vittula” för första gången i höstas!

    • bokplats skriver:

      Man blir ju mer ”anti” mot de böcker som hyllas och som uppmärksammas, konstigt nog eftersom det förutsätts att böcker uppmärksammas för att man ska få nys om dem. I grunden handlar det nog om att man vill upptäcka böckerna själv. Göra dem till sina egna. Men iaf, jag köpte ”Underdog” i våras och har ännu inte läst den. För mig kommer det nog dröja ett tag innan jag sätter igång med den. Nu är det Klas Östergren som gäller!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Klassiker och debutanterbokplats.

Meta

