Jack Kerouac – På väg

augusti 14, 2012 § Lämna en kommentar

Nu kan även jag ansluta mig till dem som läst klassikerverket På väg (Norstedts). Jag måste säga att jag hade osunt höga förväntningar innan jag började läsningen, och med sådana förutsättningar får det anses bra att jag inte förkastar boken fullständigt.

Storyn i sig är bra. Vilsna och rastlösa ungdomar i USA som inte vet vad de vill med sitt liv och som färdas mellan Amerikas kustlinjer med en faslig frekvens. Det som stör mig lite, och som troligen beror på mina egna tillkortakommanden, är alla dessa platser och gator i boken. Det finns partier där uppemot en hel sida handlar om ”gata 1” och kopplingen till ”gata 2” och som i sin tur ligger vid det underbara ”enförmigokändplats”. Jag får samma känsla när jag läser På väg som jag fick när jag läste Pamela des Barres Jag är med bandet (Reverb, 2009). Jag vill så gärna tycka om det jag läser men jag känner mig tyvärr distanserad när jag får läsa om platser, personer och orter som jag inte känner till – inte ens vid namn. Det förtar tyvärr lite av läsupplevelsen.

Dock är Jack Kerouac en fantastisk berättare. Han är skicklig på att lyfta fram livets svårigheter och han skildrar Dean Moriarty på ett galet, men alldeles fantastiskt, sätt. Dean är som en kompis man älskar att höra om men kanske inte alltid älskar att vara med.

På väg förtjänar definitivt en omläsning ganska snart. Jag vill tro att den har mer att ge och kan man som läsare bortse från mängden karaktärer och den uppsjö av pittoreska amerikanska småorter är det med all säkerhet en helt fantastisk generationsroman.

 

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Jack Kerouac – På vägbokplats.

Meta

