Hagman vs. Ramqvist

september 15, 2012 § 1 kommentar

Utan att ha läst Karolina Ramqvists Alltings början kan jag inte låta bli att, utifrån recensioner och tyckanden om boken, dra paralleller mellan hennes berättelse och en viss Per Hagman. Hagmans karaktärer rör sig decenniet tidigare än Ramqvists, men ändå. Ung kärlek, nattliv och referenser till populärkultur verkar prägla både Hagman och Ramqvist i deras skrivande.

Det vore kul om någon som läst bägge dessa författare kan bekräfta eller dementera mina spekulationer. Eller så får jag helt enkelt ta och läsa Ramqvists bok och dra mina egna slutsatser.

I alla fall ska det bli kul att se om ”kritiker” på sikt kommer ondgöra sig över Ramqvists litteratur på samma sätt som Hagmans litteratur blivit bemött. Jag anser att det är helt fel att ta på sig genus-glasögonen för jag kan inte tänka mig att Hagman anses vara en posör och ”inte-en-riktig-författare” medan Ramqvist hyllas för sin samtidsskildring?

Jag insåg i och med den här texten att jag fick ännu större anledning att läsa Alltings början.

§ Ett svar till Hagman vs. Ramqvist

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Hagman vs. Ramqvistbokplats.

Meta

