Kontrasterande böcker

september 24, 2012 § 2 kommentarer

De två senaste böckerna jag har läst har varit två av de mest omtalade böckerna i media och på bokbloggar, nämligen Femtio nyanser av honom av E L James och Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar: 1, Kärleken.

Båda böckerna ges ut på Norstedts förlag, men det är egentligen det enda som de två böckerna har gemensamt. Jag kan inte påstå att jag skiljer mig väldigt mycket från vad tidigare recensioner och skriverier har sagt om de här böckerna. Men jag skulle i alla fall vilja ge mina tankar om dem.

Jag måste säga att jag hade, kanske inte höga men ändå, förväntningar på Femtio nyanser av honom. Den unga litteraturstudenten och den mäktige mannen med sin rikedom och sitt maktbegär utgjorde en grund av två karaktärer som på förhand verkade lovande. Ack så fel man kan ha.

Inte nog med att berättelsen i sig är fullständigt ointressant. Karaktärerna är otroligt tragiska och huvudpersonen Ana förefaller knappt ha tagit sig fram till adolescensen. Något som irriterar mig som läsare är den överdrivna beskrivningen och det myckna användandet av adjektiv gällande Mr Christian Grey. Det framgår tidigt att Ana anser Mr Grey vara väldigt attraktiv och en ständig upprepning av det faktumet överför (dessvärre) inte Anas entusiasm till läsaren.

Jag läste halva boken och kommer definitivt inte att läsa de kommande böckerna i den här trilogin. Det var väl åtminstone tur att jag köpte den som e-bok, vilket innebar att jag slapp lägga ut en extra hundralapp och dessutom tvingas äga den som fysisk bok.

I bjärt kontrast till ovan nämnda bok står Jonas Gardells första del i trilogin Torka aldrig tårar utan handskar. Det finns egentligen ingenting att lägga till det som redan har skrivits om den här boken. Den är givetvis en blivande klassiker. Det var givet att Jonas Gardell skulle skriva en sådan här bok och jag skulle inte vilja att någon annan skrev den. Gardell är magnifik när det kommer till karaktärer och känsla för språket. Han bjuder in läsaren, precis som han gjorde i En komikers uppväxt, Ett ufo gör entré och Jenny.

Boken är dessutom med sitt tema extremt viktig. Den är inte bara en underhållande skönlitterär bok, den är även en bok som berättar om hur det faktiskt såg ut i Sverige för bara 30 år sedan. Den är redan ett mästerverk och kommer nå klassikerstatus.

Det var tur att jag läste Torka aldrig tårar utan handskar efter Femtio nyanser av honom. Egentligen är det märkligt att ens nämna båda böckerna i samma blogginlägg och i samma mening. Men ibland behöver man det fula för att det vackra och underbara ska bli ännu vackrare och mer underbart!

§ 2 svar till Kontrasterande böcker

  • Titti ABC Café skriver:

    Åh, jag är nog den sista i Sverige som varken sett eller läst Torka aldrig tårar utan handskar. Men snart, minsann! Den verkar underbar.

    Och jag är nog den sista i världen som inte läst Femtio nyanser av honom. Och jag ville inte läsa den… ville verkligen inte läsa den… tills min mamma ringde och berättade att ”den är lite kinky och de är lite som kaniner, men jag tyckte mycket om den och vill läsa mer”. Då blev jag ytterst konfunderad. Min något pryda kära mor blev ytterst förtjust i den? Då måste jag faktiskt läsa den i vetenskapligt syfte.

    • bokplats skriver:

      Då har du något att se fram emot, den är riktigt fin. Men läs boken innan du ser filmen.

      Apropå 50 nyanser…så är jag en av få personer som inte tycker om den. Jag får väl ta en omläsning på den och kanske revidera mina åsikter 🙂

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Kontrasterande böckerbokplats.

Meta

