Le Premier homme…

oktober 1, 2012 § 2 kommentarer

Jag har läst alldeles för mycket statsvetenskapliga fackböcker och inte franska romaner på sistone. Jag saknar franska romaner i allmänhet men Albert Camus romaner i synnerhet. Jag har läst Camus samtliga romaner (vissa flera gånger) förutom hans ofullbordade Den första människan. Boken gavs ut postumt 1994 och titeln är för övrigt bra mycket mer lockande på franska, Le Premier homme, än på svenska. I bokhyllan hos mig återfinns den dock i engelsk version, vilket kan vara en anledning till att jag ännu inte läst den. Jag har påbörjat den vid två tillfällen men min ovana att läsa Camus på engelska gör att jag inte fastnar. Jag ska nog ta mig en tur till universitetsbiblioteket och undersöka deras hyllor efter ett exemplar av Den första människan. Det är aldrig bra att vara utan den gode Albert för länge.

§ 2 svar till Le Premier homme…

  • Titti ABC Café skriver:

    Bara namnet Le Premier Homme gör att jag vill läsa den… fast ja, det får ju bli på svenska eller engelska med en mindre vacker titel eftersom jag tyvärr inte kan franska.

    • bokplats skriver:

      Jag blev så lycklig när jag hittade den på universitetsbiblioteket på svenska. Jag lånade den för ett tag sen men har inte börjat läsa den. Fastnade i Anna Gavaldas underbara värld istället 🙂

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Le Premier homme…bokplats.

Meta

